Tässä on minun tekemä tehtäväpaketti itse- ja vertaisarvioinnista
ja hauska aukkotehtävä
OPS 2016 uudistukset tiivistettynä
Ruotsin opetus aikaistuu.
Aikaisemmin ruotsia on opiskeltu B1-kielenä 7. luokalta lähtien mutta nyt opetus alkaa 6.
luokalla.
Englannin opetus aikaistuu
Englannin opiskelu alkaa jo 2.- luokalta.
Yhteiskuntaopin opiskelu alkaa 4. luokalta.
Aikaisemmin yhteiskuntaoppia on aloitettu opiskelemaan oppiaineena vasta 9. luokalla.
Tavoitteena on 4.-6. luokilla on perehtyä yhteisölliseen elämään ja rakentavaan
vuorovaikutukseen. Yhteiskuntaopin tavoitteena on myös ohjata oppilasta oivaltamaan
työnteon ja yrittäjyyden merkitys lähiyhteisössä.
Valinnaisaineet alkavat alakoulussa
Valinnaisaineita opiskellaan 1 vuosiviikkotunti luokilla 3, 4 ja 6.
Koulu suunnittelee ja päättää omat valinnaisaineensa. Valinnat tehdään keväällä Wilman
kautta.
Oppimista yli ainerajojen
Oppilaille tarjotaan projektinomaista opetusta, jossa ylitetään oppiaineiden rajoja.
Ohjelmointia kouluihin.
Alaluokilla harjoitellaan ohjelmointia mm. matematiikan tunneilla. 6. luokan
arviointikriteereissä hyvään osaamiseen kuuluu esim. se, että oppilas osaa ohjelmoida
toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Arviointi muuttuu.
Vuosiluokilla 1-6 väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluna, johon osallistuvat oppilas,
huoltaja sekä opettaja. Lukuvuositodistus säilyy kuitenkin ennallaan.
Laaja-alaista osaamista.
Oppiaineiden sisältöjen lisäksi on luotu seitsemän laaja-alaisen osaamisen tavoitetta esim.
tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen.
Työtavat ja oppimisympäristö muuttuu.
Opetus voi tapahtua luokassa, luokan ulkopuolella, museossa, muualla lähialueella.
Työtapojen valinnassa voidaan hyödyntää mm. pelien tarjoamat mahdollisuudet.
Aktiivisuus korostuu.
Oppilaat osallistuvat entistä aktiivisemmin koulutyön suunnitteluun ja toteutukseen.
Hyvinvointi korostuu.
Koulu tukee oppilaan kasvua ja hyvinvointia. Tästä näkyvä esimerkki on mm. tunti liikuntaa
päivässä koulupäivän aikana.
